12 oznak niedoboru witaminy D

Witamina D jest niezbędna dla zachowania zdrowia. Może brzmi to jak banał, bo przecież wszystkie witaminy, w odpowiednich dawkach i proporcjach są nam do tego celu niezbędne, ale z witaminą D sprawa jest szczególna. Dlaczego?

Przede wszystkim dlatego, że bierze udział w 200 różnych reakcjach chemicznych w organizmie i znaleziono ją prawie w każdym typie komórek ludzkiego ciała i każdej ludzkiej tkance. Reguluje gospodarkę wapniową, wpływa na mocne kości i zęby, wspiera układ odpornościowy, działa antynowotworowo, reguluje pracę układu sercowo-naczyniowego, przeciwdziała i leczy choroby cywilizacyjne, w tym autoimmunologiczne jak: alergię, stwardnienie rozsiane, cukrzycę i wiele innych. Jednak największym problemem związanym z witaminą D jest fakt, że prawie każdy z nas ma jej niedobory i to bardzo duże. Czemu tak się dzieje?

Witamina D – witamina Słońca

Organizm człowieka wyposażony został przez Matkę Naturę w receptory, które pozwalają wytwarzać witaminę D z promieni słonecznych! W takim razie skąd niedobory skoro to takie proste? Otóż z nowoczesnego trybu życia. W naszej szerokości geograficznej wytwarzanie witaminy Słońca możliwe jest od marca do września, na ogół pomiędzy godziną 10 a 14. Kto może się w tym czasie powystawiać w bikini do Słońca? Niewiele osób, bo ci co w pracy, to siedzą w zamkniętych biurach od 8 do 16, ci co się uczą siedzą w szkolnych ławkach, a cała reszta wysmarowana jest kremami z filtrem od stóp do głowy – bo przecież „Słońce szkodzi”! (Gwoli ścisłości, szkodzą poparzenia słoneczne i wylegiwanie się w pełnej lampie na plaży przez długie godziny – a na temat kremów z filtrem poczytaj TUTAJ).

Każdy z nas może również pobierać witaminę D z pożywienia, ale dobrych jej źródeł jest mało (m.in. tłuste ryby, jaja, wątroba). Dlatego warto pokusić się o suplementację.

Objawy niedoboru witaminy D

Najlepszym i najprostszym sposobem na zorientowanie się czy Twój organizm ma wystarczający poziom witaminy D jest zrobienie badania krwi w kierunku 25(OH)D. Są jednak pewne symptomy, które mogą wskazywać na to, że Twój organizm sam wysyła sygnały o braku witaminy D.

1. Alergie

Okazuje się, że wszyscy alergicy mają bardzo niski poziom witaminy D. Zresztą, sama się o tym przekonałam na przykładzie Lenki. Wiedząc jakie znaczenie ma to dla zachowania zdrowia, suplementowałam jej witaminę D i tran od maleńkości. Miałam nawet obawy, czy nie przesadzam. W czasie gdy chciałam jej zrobić badanie krwi w tym kierunku, wypadł nam wyjazd diagnostyczny do szpitala alergologicznego, gdzie m.in. właśnie takie badanie wykonano. Co się okazało? Że poziom witaminy D u Lenki był… niewystarczający, poniżej poziomu dolnej granicy widełek normy! (a swoją drogą, mówi się o tym, że te normy i takie są baaaaardzo zaniżone). Drugi przypadek potwierdzający tą regułę? Proszę bardzo – dosyć niedawno, kilka miesięcy temu, kiedy prawie zapomniałam o objawach atopowego zapalenia skóry, pojawił się na szyi Lenusi suchy, łuszczący placek – klasyczny parch AZS. Nie pomagało ani natłuszczanie ani nawet steryd. Podkarmiłam dziewczynę witaminą D oraz kwasami omega-3… Po tygodniu problem zniknął i do tej pory się nie pojawił.

2. Astma

Podawanie witaminy D znacząco poprawia stan zdrowia chorych na astmę. Z jednej strony mają oni niski poziom tej witaminy w organizmie, a z drugiej witamina D moduluje reakcję zapalną organizmu, która powoduje napady kaszlu, świstów, duszności. Pozytywne efekty zauważono nawet u astmatyków z astmą oporną na leczenie sterydami. Oczywiście przyczyny astmy nie można upatrywać jedynie w niedoborze witaminy D, ale można na nie wpływać odpowiednimi dawkami słonecznej witaminy.

3. Bóle kostne i mięśniowe, „słabość”

U dorosłych – od bólu mięśni i szkieletu, przez tkliwość w okolicach mostka, aż do bólów menstruacyjnych. U dzieci – bóle wzrostowe, szczególnie kończyn – oczywiście mogą one wynikać z szybkiego rozwoju młodego organizmu, ale mogą również oznaczać niedobór witaminy D.

4. Syndrom przewlekłego zmęczenia

A tutaj – ciągłe zmęczenie (nawet po wypoczynku), ogólna słabość, bóle głowy, mięśni, spadek koncentracji, kłopoty z pamięcią, problemy ze snem. Niestey objawy te łatwo przeoczyć lub zbagatelizować.

5. Nadpobudliwość

To u dzieci. Poza tym niemożność skupienia uwagi, drażliwość.

6. Miękkie kości

Miękkie kości szczególnie widać u dzieci. Może być tak, że spłaszcza się fragment kości czaszki, np. gdy dziecko śpi na boku to jest to miejsce pomiędzy uchem a skronią, albo gdy śpi na wznak to z tyłu głowy (zresztą obmacaj dobrze swoją łepetynę, czy przypadkiem Ty nie masz na niej jakiegoś płaskiego placka z dzieciństwa? Ja mam właśnie z tyłu głowy, w miejscu, które nawet dzisiaj najczęściej spoczywa na poduszce 😉 ). Może rozwinąć się choroba zwana krzywicą. U dorosłych pojawia się osteoporoza .

7. Słabe zęby

Stan uzębienia nie zależy jedynie od witaminy D, ale jej niedobór fatalnie wpływa na kondycję zębów i dziąseł. Szkliwo może zrobić się cienkie, jakby przezroczyste, pojawia się nadwrażliwość (na ciepło zimno, słodkie) i ból przy gryzieniu (pomimo braku ubytków).Oczywiście próchnica w pakiecie.

8. Choroby serca i układu krążenia

Witamina D reguluje gospodarkę wapniową w organizmie, a od niej z kolei zależy dobra forma serca i naczyń.

9. Zwiększona potliwość

U dzieci spocona głowa podczas snu to sygnał niedoboru witaminy D (oczywiście jeśli maluch nie jest przegrzany, wystarczy skontrolować ciepłotę karku i plecków).

10. Nowotwory

Witamina D pomaga w profilaktyce i w walce z rakiem. Dotyczy to w szczególności raka piersi, prostaty, skóry, płuc, tarczycy, układu pokarmowego, limfatycznego. Oczywiście nie jest tak, że nowotwór bierze się z braku witaminy D, ale chorzy mają jej ogromne niedobory, a odpowiednią suplementacją można znacząco wpłynąć na przebieg choroby.

11. Nawracające infekcje

Niedobór witaminy D powoduje spadek odporności. Mogą pojawiać się natrętne przeziębienia i inne choroby wirusowe, opryszczka, stany zapalne zatok, spojówek, grzybice i drożdżyce.

12. Depresja i spadek nastroju

Uczucie smutku i przygnębienia może być skorelowane z niedoborem witaminy D, szczególnie wówczas, jeśli nie jesteś w stanie określić przyczyny tego stanu.

 

Co zatem zrobić, żeby mieć tyle witaminy D ile trzeba, po to, by czuć się dobrze i być zdrowym?

Nawet jeśli pasują do Ciebie wszystkie objawy powyżej, to najpierw sprawdź poziom 25(OH)D w laboratorium, bo suplementy to nie cukierki. Najlepiej i najbardziej naturalnie byłoby powystawiać się do Słońca, ale tegoroczny wrzesień nie zachęca do bikini i kąpieli słonecznych. Pozostaje Ci rozsądna suplementacja dobrym preparatem witaminy D3, koniecznie w zestawieniu z K2.

Zdrówka!

 

 

Źródła: 1, 2, 3, 4.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*