Jak przygotować się do ciąży?

Oczywiście zajścia w ciążę nie da się zaplanować z kalendarzem i zegarkiem w ręku. Jeśli jednak wyobrażenie siebie samej w brzuszkiem nie przyprawia Cię o atak paniki, a nawet myślisz sobie, że może to już TEN czas, to warto przyjrzeć się sobie samej. W końcu Twoje ciało przez 9 miesięcy będzie domem dla maluszka, dlatego trzeba mu dobrze przyszykować lokum.

Dieta

Nie chodzi o to, żeby stosować jakąś specjalną dietę, ale o to, żeby dostarczyć organizmowi witaminy i składniki mineralne, niezbędne zarówno przyszłej mamie i maluszkowi, który zakiełkuje w brzuchu. Z tego powodu dieta powinna być jak najbardziej urozmaicona, bogata w warzywa, owoce i jak najmniej przetworzone jedzenie, bez wszelkich E-… i innych chemicznych dodatków. Najlepiej jeść produkty sezonowe, z naszej strefy klimatycznej, warto również zadbać o podaż kwasów omega-3, które znajdują się w orzechach i rybach.

Przyjrzyj się również swojej masie ciała, bo zarówno nad- jak i niedowaga obniżają prawdopodobieństwo zajścia w ciążę. Pamiętaj, że odchudzanie już w ciąży to kiepski pomysł z uwagi na to, że podczas chudnięcia, z tkanki tłuszczowej uwalniane są zmagazynowane w niej toksyny, które krążą wraz z krwią po organizmie nie tylko mamy, ale i dziecka.

Zdrowie

Podstawowa sprawa – musisz odstawić antykoncepcję hormonalną 😉 I dać sobie przynajmniej kilka miesięcy, żeby organizm zaczął funkcjonować jak Natura chciała. Pamiętaj, że pierwsze cykle po odstawieniu tabletek niosą ryzyko ciąży mnogiej. Co jeszcze? Przed zajściem w ciążę należy unikać przyjmowania leków, również tych dostępnych bez recepty. Jeżeli chorujesz przewlekle, to poradź się w tej kwestii swojego lekarza prowadzącego. Na cenzurowanym są również witaminy i suplementy diety, ponieważ przedawkowanie niektórych z nich może mieć fatalne skutki dla płodu (np. nadmiar witaminy A w formie retinolu, pochodzenia zwierzęcego). Minimum 3 miesiące przed planowanym zajściem w ciążę należy zażywać kwas foliowy. Poza tym na ogół suplementacji wymaga witamina D3, kwasy omega-3, czasem żelazo, ale żebyś była tego pewna warto zrobić następujące badania:

morfologia (bardzo ważne jest stężenie hemoglobiny i hematokryt),

poziom żelaza (norma 60-80 mg),

fibrynogen (jako wskaźnik funkcji wątroby),

mocznik, kreatynina, mocz z osadem (obrazujące pracę układu wydalniczego),

25 OHD (poziom witaminy D3),

białko CRP (ogólny wskaźnik tzw. wczesnego zapalenia, w kontekście dni i tygodni),

OB (wskaźnik „późnego zapalenia”),

badanie na obecność przeciwciał przeciw toksoplazmozie, cytomegalii i różyczce.

Znajdź dobrego ginekologa, który Cię poprowadzi i poradź się go w sprawie innych badań, które warto zrobić przed zajściem w ciążę.

Warto również odwiedzić dentystę, żeby zlikwidować wszelkie stany zapalne jamy ustnej.

Aktywność fizyczna

Zadbaj o to, żeby być w formie (ja będąc w obu ciążach, jeszcze w dziewiątym miesiącu chodziłam na basen). To ważne dla Twojego samopoczucia w czasie ciąży, ale pozwoli Ci również szybciej wrócić do formy po porodzie.

Ogranicz stres

Przede wszystkim chodzi o to, żeby… zwolnić tempo. Ograniczyć stres i wszystkie inne czynniki, które obciążają organizm: przepracowanie, niedobór snu, bardzo intensywną aktywność fizyczną, restrykcyjną dietę odchudzającą, a także konflikty osobiste. W sytuacjach stresowych podnosi się poziom kortyzolu, hormonu stresu, który negatywnie wpływa na płodność. To właśnie dlatego lekarze proponują parom starającym się o dziecko wakacje, nawet krótki wypad, zmianę otoczenia, relaks i kilka dni sam na sam – to najlepsze warunki do zajścia w ciążę. Bo głowę najlepiej po prostu wyłączyć 😉

 

 

Jeden komentarz “Jak przygotować się do ciąży?

  1. Swietny tekst, dzięki za napisanie tego artykułu. Od siebie dodam, że przed ciążą warto już zacząć dbać o skórę, żeby uniknąć rozstępów. Ja tego nie robiłam i potem żałowałam 🙁 Po urodzeniu mojego maleństwa wziełam sie za siebei (robiłam te ćwiczenia: http://zdrowozyc.pl/sport/4-najlepsze-cwiczenia-na-ujedrnienie-biustu-po-ciazy – jeśli ktoś szuka czegoś juz przetestowanego, to polecam), ale i tak najlepsze efekty byłyby gdybym jezscze podczas ciąży stosowała jakeiś ćwiczenia czy olejki na skórę od rozstępów.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*