Jak wybrać Dobry Jogurt?

Względem nabiału żywię umiarkowanie ciepłe uczucia. Jem masło, rzadziej sery (raczej twarde i pleśniowe niż dojrzewające, popularne „żółte”), w lodówce zwykle mam również śmietanę 12% i jogurt naturalny. Te ostatnie stosuję raczej jako dodatek, np. do sosu, zupy lub makaronu. Do napisania kilku słów na temat jogurtu skłoniło mnie kilka ostatnich prób kupienia tego produktu pozbawionego dziwacznych dodatków, zupełnie niepotrzebnych w gotowym wyrobie.

Jak powstaje jogurt?

Prawdziwy jogurt powstaje wyłącznie z mleka i bakterii z rodzaju Lactobacillus  bulgaricus i Streptococcus thermophilus. Drobnoustroje te w odpowiednich warunkach powodują fermentację laktozy (cukru mlecznego) i przyczyniają się do powstania charakterystycznych cech jogurtu. Okazuje się jednak, że trzeba się dobrze naszukać, aby znaleźć taki jogurt na sklepowej półce. W czym problem? W słowie „naturalny”, który odnosi się do jogurtu pozbawionego dodatków smakowych, a nie jogurtu wyprodukowanego w naturalny sposób. Prawdziwy jogurt ma charakterystyczną konsystencję, składa się ze skrzepu i „wody”, nie jest jednorodny (dopiero po wymieszaniu to się zmienia). Natomiast większość jogurtów dostępnych w sklepach to tak naprawdę wyroby jogurtopodobne z dodatkiem bakterii i substancji smakowych, zapachowych oraz poprawiających konsystencję i strukturę. Produkty te mają zawsze ładną, gładką konsystencję lub, wręcz przeciwnie, zwartą jak galareta, którą można pokroić nożem.

Czym się kierować przy wyborze jogurtu?

Po raz kolejny sprawdza się zasada, że im krótsza lista składników na opakowaniu tym produkt lepszy. W składzie musi być wymienione mleko pasteryzowane i bakterie fermentacji mlekowej, o których wspominałam wcześniej. Jeżeli wybieramy jogurt probiotyczny (tzn. taki, który ma udowodnione klinicznie działanie prozdrowotne), to na tej liście muszą się również znaleźć nazwy dodatkowych szczepów bakterii, które użyto podczas produkcji. Co jeszcze znajdziemy w jogurtach?

Dodatki w jogurtach

Najczęściej dodawane są substancje zagęszczające i nadające gładką strukturę: białka mleka, mleko w proszku, skrobia kukurydziana modyfikowana, żelatyna wieprzowa, guma guar, pektyny, fosforany magnezu. W produkcji przemysłowej łatwiej jest zagęścić jogurt sztucznie niż go odparować, choć wpływa to negatywnie na wartość odżywczą gotowego wyrobu. Ostatecznie, gdy kupujemy jogurt, to chcemy zjeść jogurt, a nie zagęszczone mleko, prawda? Jeszcze ciekawiej robi się w przypadku jogurtów smakowych. Tu pojawiają się dodatkowo regulatory kwasowości: kwas cytrynowy i cytryniany sodu  (u osób nadwrażliwych mogą nasilać objawy alergii), barwniki i aromaty, cukier, syrop glukozowo-fruktozowy, czasem sztuczne słodziki. W składzie jogurtu smakowego powinien być wymieniony wsad owocowy (pulpa). Lepiej jest kupić jogurt z truskawkami (co najmniej 6,5% owoców) lub jogurt truskawkowy (przynajmniej 3,5%) niż jogurt o smaku truskawkowym (mniej niż 3,5% wsadu owocowego). A już najlepiej jest kupić porządny jogurt naturalny i samemu dodać świeże owoce, konfiturę, płatki zbożowe, czy ziarna.

Jogurt 0% ?

Najlepiej wybierać jogurt o zawartości tłuszczu 2-2,5%. W jogurcie 0% lub „light” nie ma witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A, D i K. Poza tym pozbawienie produktu tłuszczu, który jest nośnikiem smaku, powoduje, że producenci dodają więcej cukru lub sztucznych substancji słodzących, żeby produkt w ogóle nadawał się do jedzenia.

Desery i batony jogurtowe

Produkty te, jak sama nazwa wskazuje, należy traktować jako desery i wrzucić do jednego worka ze słodyczami, spożywać raz na jakiś czas. Są kaloryczne i nie mają wiele wspólnego z jogurtem, a już na pewno nie stanowią wartościowej przekąski dla dzieci (co próbują nam wmówić w reklamach ich producenci).

Jogurt dla alergika?

Osoby z nietolerancją laktozy mogą dobrze tolerować jogurty, z uwagi na to, że podczas produkcji jogurtu następuje jej fermentacja i zmienia się postać chemiczna. Niestety nie dotyczy to osób uczulonych na białka mleka, w tym mojej Lenki. Mała nie je jogurtu w żadnej postaci. Osoby zainteresowane zgłębieniem tematu odsyłam do postu z maja: http://alergicznedziecko.pl/moje-alergiczne-dziecko-nie-pije-mleka/.

Podsumowując

Kupując w sklepie jogurt zawsze czytajmy informacje na opakowaniu. Najzdrowszym wyborem będzie jogurt naturalny mający w składzie jedynie mleko i bakterie fermentacji mlekowej. A wszelkie dodatki smakowe najlepiej dołożyć samemu. Smacznego!

 

 

9 to: Komentarzy “Jak wybrać Dobry Jogurt?

  1. Ja biorę jogurt miksuję z owocami aktualnie maliny rządzą i mała jest przeszczęśliwa pijąc swój koktaj słomką 🙂

    • Super! Znam tą radość wypisaną na twarzy podczas picia swojego własnego koktajlu przez swoją własną, osobistą słomkę 😉

  2. Pingback: Dieta Karmiącej Mamy – dzień pierwszy | Alergiczne Dziecko

  3. Przydatny post. Dopiero się zorientowałem jak się trzeba naszukać jogurtu, a nie wyrobu jogurtopodobnego.

  4. Ja znalazłam tylko jednego producenta.

  5. Tak to jest w tych czasach, że jak chce się znaleźć w sklepach porządny produkt, to trzeba przekopać stos g…

  6. Bardzo ciekawe.

  7. Dobrze to wiedzieć!

  8. Nie miałam pojęcia! Trzeba czytać te głupie etykiety!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*