Który ryż jest najzdrowszy?

Do wyboru do koloru. Idąc tropem barw, na sklepowych półkach znajdziemy ryż biały, brązowy, czerwony i czarny. Poza tym jest jeszcze dziki, basmati, jaśminowy i przeznaczony do risotto… Jak się w tym połapać?

Rodzaje ryżu

Ryż stanowi codzienne pożywienie dla 3,5 mld (!) ludzi na świecie, jak się pewnie domyślacie, mieszkających głównie w Azji. U nas również robi się coraz bardziej popularny, choć najczęściej spożywana jest jego najmniej wartościowa postać – ryż biały. Zaletą każdego ryżu jest fakt, że nie zawiera glutenu, jest lekkostrawny i mało alergizujący. Dlatego też zaleca się go w wielu dietach, nawet tych przeznaczonych dla dzieci (w końcu pierwszym nowym posiłkiem niemowlaków jest najczęściej właśnie kleik ryżowy). Który ryż jest najzdrowszy? Zaczynamy od króla tej partii.

Ryż czarny

Jest to ryż pełnoziarnisty, co oznacza, że w procesie jego produkcji usunięto jedynie plewy (najbardziej zewnętrzne warstwy), a zachowano pozostałe, wewnętrzne łupinki. Dzięki temu taki ryż zawiera wiele wartościowych składników odżywczych. Poza tym, czarny ryż posiada największą gęstość odżywczą ze wszystkich odmian (czyli ma największą ilość składników odżywczych przypadających na każdą spożywaną kalorię). Dodatkowo, ma bardzo wysoką zdolność antyoksydacyjną i działanie przeciwzapalne, co sprzyja profilaktyce antynowotworowej i opóźnia procesy starzenia. Wspominając o tym ostatnim trzeba dodać, że czarny ryż zawiera cały wachlarz związków wchodzących w skład witaminy E, zwanej witaminą młodości. Zresztą, o jego wspaniałych właściwościach odżywczych najlepiej świadczy fakt, że swego czasu w Chinach przeznaczony był jedynie dla władców i wysoko urodzonej szlachty, a biedocie, która śmiała go uprawiać lub konsumować groziła śmierć. Nazywano go „zakazanym ryżem”. Całe szczęście teraz możemy bez obaw korzystać z jego dobrodziejstw J Z czym i jak jeść czarny ryż? Z uwagi na to, że jest bardzo dekoracyjny, a po ugotowaniu wyrazisty (trochę orzechowy) w smaku, sypki i dosyć twardy, pasuje do sałatek, zapiekanek i dań obiadowych. Gotuje się długo, bo ponad 30 minut. Podsmażony na maśle, w towarzystwie czosnku jest tak pyszny, że można go jeść samodzielnie. Serio 🙂

Ryż czerwony

To również ryż pełnoziarnisty. Właściwości prozdrowotne na zbliżone do czarnego, zawiera jednak najwięcej żelaza ze wszystkich odmian ryżu. Ma w sobie dużo błonnika, co pozytywnie wpływa na pracę układu pokarmowego, a także witaminy z grupy B, magnez, wapń i potas. Jego spożywanie sprzyja utracie kilogramów, a co z tym związane zmniejszeniem insulinooporności (przeciwdziała rozwojowi cukrzycy typu II). W kuchni czerwony ryż ma właściwości zbliżone do ryżu czarnego. Równie długo się gotuje (ponad pół godziny), po ugotowaniu pozostaje sypki i ma wyrazisty smak. Jest bardzo dekoracyjny, dlatego idealnie pasuje do sałatek i zapiekanek, poza tym na talerzu będzie współgrał z każdym daniem.

Ryż brązowy

To znowu ryż pełnoziarnisty. Wartości odżywcze brązowego ryżu są zbliżone do czerwonego, zawiera jedynie mniej żelaza. Może mieć długie ziarna, które pozostają sypkie po ugotowaniu, lub krótkie, które są bardziej kleiste. Ma delikatniejszy smak od swych kolorowych braci, jest chrupki i dość twardy. Gotuje się około 30 minut, a pasuje do każdego dania.

Ryż biały

Jest to ryż rafinowany, czyli całkowicie oczyszczony podczas procesu produkcyjnego. Przez to pozbawiony jest całej masy wartościowych składników odżywczych, których zawartością szczycą się pozostałe odmiany. W przeciwieństwie do nich ma więc mało błonnika, witamin i mikroelementów (np. traci do 90% pierwotnej zawartości witamin z grupy B, ponad połowę manganu, jodu i żelaza). Mówiąc bez ogródek – jest tanim zapychaczem brzucha. Trzeba mu jednak przyznać, że szybko się gotuje, co niewątpliwie jest zaletą. Chyba jego jedyną niestety.

Ryż parboiled

Nie jest to rodzaj ryżu, a informacja, że w procesie produkcji ryż został poddany krótkotrwałemu działaniu pary wodnej i ciśnieniu. Pozwala to na zachowanie części jego wartości odżywczych, choć to ciągle biała odmiana ryżu.

Ryż basmati

Może być biały i brązowy, ma dłuższe i cieńsze ziarna od pozostałych odmian ryżu. Gotuje się około pół godziny, a po ugotowaniu pozostaje sypki. Idealnie nadaje się do smażenia, a także jako dodatek do dań obiadowych. To jeden z najlepszych gatunków ryżu na świecie.

Ryż jaśminowy

Jest to ryż długoziarnisty, może być biały lub brązowy. Charakteryzuje się subtelnym smakiem i aromatem kwiatów jaśminu. Gotuje się około 30 minut, po ugotowaniu jest sypki. Świetnie pasuje do dań azjatyckich, do smażenia, do dań obiadowych i deserów.

Ryż dziki

To ciekawe, ale dziki ryż… nie jest ryżem. Tak naprawdę to odmiana trawy wodnej, dalszego kuzyna ryżu. Zawiera dużo białka i mało węglowodanów, ma sporo manganu, magnezu i cynku oraz witamin z grupy B. Bardzo długo się gotuje – od 45 minut do godziny.

Jak gotować ryż?

Wybierając ryż w sklepie, kupujcie sypki, a nie ten w woreczkach. Tradycyjnie gotuje się go w osolonej wodzie, warto jednak tak dobrać jej ilość, żeby ryż wchłonął ją całą (żeby uniknąć wylewania cennych składników odżywczych wraz z wodą po gotowaniu). Inaczej mówiąc – ryż należy gotować jak kaszę. A jeść jak najczęściej, najlepiej jego kolorowe odmiany.

 

4 to: Komentarzy “Który ryż jest najzdrowszy?

  1. Brązowy najlepszy. Dużo błonnika, świetnie wpływa na dobre trawienie, oczyszcza jelita.

  2. czytelniczka on

    Nigdy nie jadłam czarnego ani czerwonego. Tylko biały i brązowy, myślałam, że nuda, a tu proszę, taka różnorodność 🙂

  3. Czarny najlepszy!!!!! Uwielbiam!

  4. Każdy pyszny, a smażony z orientalnymi przyprawami można jeść jako samodzielne danie. Nabrałam właśnie ochoty na taki obiad 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*